Nález letounu v obci Lanžhot
LANŽHOT 10. 10. 2015
Vyproštění fragmentů z letounu Iljušin Il-2,
sestřeleného 11. dubna 1945,
lokalita Hrubá Štěpnice, lidově zvaná Žabáky.
Nálezová zpráva:
Dne 10. října 2015 došlo k záchrannému výzkumu místa havárie sovětského bitevního letounu Iljušin Il-2m3 Šturmovik, na katastru obce Lanžhot, okres Břeclav, jihomoravský kraj.
K záchrannému výzkumu mohlo dojít díky letošnímu suchu, protože místo dopadu letounu leží v oblasti, kde je spodní voda již v 60 cm. Průzkum proběhl po předchozím povolení starostou a zastupitelstvem obce Lanžhot a agronomem místního zemědělského družstva Pomoraví p. Turečkem. S výzkumem se muselo vyčkat do sklizně kukuřice, která byla sklizena 9. října 2015.
Výzkum proběhl v Lanžhotě na lokalitě Hrubé Štěpnice, lidově zvané Žabáky, v blízkosti svodnice u starého fotbalového hřiště, cca 1 km západně kostela Povýšení sv. kříže.
Dne 11. dubna 1945 v 8:15 odstartovala z polního letiště Kopčany na Slovensku šestice bitevních letadel Iljušin Il-2m3 Šturmovik od 90. gardového bitevního pluku, vedená velitelem I. eskadrily gardovým majorem Ivanem Stěpanovičem Nikolajevem s palubním střelcem Filipem Alexejevičem Čuprovem. Stíhací doprovod tvořily čtyři letouny Jak-9 od 122. stíhacího pluku.
Jejím úkolem byla podpora pozemních vojsk 1. gardové jezdecko-mechanizované skupiny, která v tento den částečně ovládala obec Lanžhot. V 8:30 bitevní letouny zaútočily na silniční kolonu a vlak západně od obce. V průběhu čtyř útoků se skupina dostala do silné pozemní palby vedené z tanků a další německé pásové techniky. Při čtvrtém útoku byl přesnou palbou nepřítele zasažen letoun velitele Nikolajeva, který přešel do vývrtky a zřítil se do mokřadu na západním okraji obce.
Dne 10. října 2015 v 9:00 hod. byl pomocí detektorů kovů proveden terénní průzkum v předpokládaném prostoru dopadu letadla a bylo zjištěno místo, které signalizovalo velkou přítomnost kovových fragmentů. V hloubce cca 60 cm byly nalezeny části ocelových pancířů z letounu Il-2.
Poté došlo pomocí bagru k odkrytí zeminy cca 5×4 metrů, asi 50 metrů západně svodnice a 10 metrů severně oplocení skladiště. Při odkrytí zhruba 1 metru zeminy byly nalezeny části duralových plechů a části pancéřové kabiny. Dále byla nalezena pancéřová deska vejčitého tvaru, která dělila pilotní prostor od střeliště střelce. Po vyzdvižení pancéřové desky byla nalezena přístrojová deska. Dále zde bylo objeveno požářiště s fragmenty přístrojů.
Ve směsi popela byly objeveny rozdrcené kosterní pozůstatky, které podle antropologického posudku prošly žárem 800° C a výše, dále zapnuté padákové přezky a torzo hodinek, což nasvědčuje, že se může jednat o pozůstatky pilota.
Dále bylo nalezeno pancéřové sklo kabiny, části ohořelého plexiskla a části nožního řízení letounu, torzo ostruhového kola a část hlavního podvozku s kusem pneumatiky. Po vyzdvižení těchto trosek byl v hloubce cca 1,2 metru nalezen list vrtule i s reduktorem a startovacím úchytem.
Při dalším odstraňováním zeminy byl v hloubce 2,20 metru nalezen motor AM-38 a další list vrtule. Pod motorem ležela kyslíková láhev. Sonda výkopu dosáhla hloubky 2,3 metru, kdy se objevila spodní voda.
K akci byl přizván pyrotechnik České policie. Nebyly nalezeny žádné palubní zbraně, náboje ani bomby. Nebyly zjištěny žádné provozní kapaliny, jelikož objekt ležel v zátopovém území.
Obr. č. 01 – reduktor s částí vrtule, nálezový stav
Obr. č. 02 – pancéřová deska, nálezový stav
Obr. č. 03 – motor AM-38, nálezový stav
Obr. č. 04 – gardový major Ivan Stěpanovič Nikolajev
Obr. č. 05 – náramkové hodinky nalezené v požářišti
Obr. č. 06 – výpis z nenávratných ztrát 5. ŠAK. Ve druhém řádku zápis o vyřazení mjr. Nikolajeva ze stavu
Obr. č. 07 – výpis z nenávratných ztrát 4. GŠAD. Ve druhém řádku zápis o vyřazení staršího seržanta Čuprova ze stavu
Obr. č. 08 – letecký snímek útoku ze dne 11. 4. 1945 na vlak mezi Lanžhotem a Břeclaví. Nálet vedl mjr. Nikolajev